Veelgestelde vragen - Kompas Makelaars, dé NVM-makelaar van Spijkenisse
Onze klanten beoordelen ons met een 9,4
Header

Kompas, de makelaar die dag en nacht voor je klaarstaat.

FAQ

Een woning kopen of verkopen doe je niet dagelijks. En dus begrijpen wij als geen ander dat je hier vragen over hebt. Om je alvast een eindje op weg te helpen, hebben we de meest gestelde vragen over het kopen en verkopen van een woning op een rijtje gezet. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op!

Woning kopen

  • Hoe ben ik het snelst op de hoogte van jullie woningaanbod?

    Voordat onze woningen op Funda en onze eigen website komen te staan, plaatsen we altijd een sneak preview van een nieuwe woning op onze social media. Door ons te volgen op Facebook en Instagram ben je als eerste op de hoogte van ons woningaanbod in Spijkenisse en omgeving.

  • Ik wil een woning kopen. Wat moet ik doen?

    Voordat je een woning gaat bezichtigen, is het handig om je financiële situatie in kaart te brengen. Welk bedrag kun je lenen en wat betekent dit voor je maandlasten? Vaes Finance, onze in-house hypotheekadviseur, staat voor je klaar om je te helpen bij het beantwoorden van deze vragen. Neem contact met ons op om een vrijblijvende afspraak te maken, zodat je meteen weet waar je aan toe bent en of de woning die je op het oog hebt binnen jouw budget valt. Een totaalpakket onder één dak waar je gegarandeerd de juiste koers mee vaart. 

     

    Vervolgens maak je bij Kompas Makelaars een afspraak met één van onze makelaars om de woning te bezichtigen. Tijdens de bezichtiging ontvang je een digitale én papieren brochure met alle informatie en gegevens van de woning. Precies wat je zoekt of toch nog even verder kijken? Laat ons even weten wat je van de woning vond, zodat we onze verkoper op de hoogte kunnen brengen.

  • Wat is eigen grond en wat is erfpacht?

    Eigen grond betekent dat je de volledige eigenaar bent van de grond. Erfpacht betekent dat bijv. de gemeente eigenaar is van de grond waarop een woning of appartement staat. De erfpachtperiode is met een einddatum of eeuwigdurend. Voor het gebruikmaken van erfpacht betaal je een vergoeding. Deze vergoeding noemen we canon. Soms wordt de canon voor een bepaalde periode afgekocht/vooruitbetaald of voor de gehele duur van de erfpachtperiode. Wanneer de erfpachtperiode is verstreken bepaalt de gemeente de nieuwe canon. Afgekocht erfpacht is nog geen eigen grond. Het is meestal wel mogelijk om erfpacht om te zetten naar eigen grond.

  • Wat is meldplicht (mededelingsplicht/informatieplicht)?

    Wanneer je een woning koopt, wil je er zeker van zijn dat alles in het huis in goede staat verkeert. Zowel de koper als de verkoper hebben plichten tegenover elkaar.

     

    De verkoper is verplicht om de koper te informeren over zaken die van belang kunnen zijn, dit heet de meldplicht. In de NVM-vragenlijst, waarin allerlei vragen worden gesteld over de onderhoudsstaat van de woning, geeft de verkoper vorm aan de meldplicht. Lees als koper daarom de NVM-vragenlijst altijd goed door. De meldplicht gaat echter niet verder dan dat wat verkoper omtrent de woning bekend is.  

     

  • Wat is onderzoeksplicht?

    Wanneer je een woning koopt, wil je er zeker van zijn dat alles in het huis in goede staat verkeert. Zowel de koper als de verkoper hebben plichten tegenover elkaar.

     

    Gebreken die zichtbaar zijn vallen niet onder de meldplicht. Van de koper wordt verwacht dat je onderzoek doet naar zichtbare gebreken. Dit heet onderzoeksplicht. Denk aan verrote kozijnen of scheuren in muren. De verkoper hoeft een koper daar niet uitdrukkelijk op te wijzen. Ben je niet zeker over de onderhoudsstaat van een woning? Dan raden we je aan om, voordat je een koopovereenkomst aangaat, eerst een bouwkundige keuring te laten uitvoeren.

  • Hoe breng ik een bod uit?

    Je hebt je droomwoning gevonden en wilt een bod uitbrengen. Bieden op een woning kan telefonisch, per mail of via move.nl. We ontvangen graag het bod + overige condities, zoals datum van aanvaarding, eventuele overname roerende zaken en eventuele ontbindende voorwaarden. Soms kan de biedingsprocedure op basis van een inschrijving plaatsvinden. Potentiële kopers krijgen een gelijke kans om eenmalig voor een vooraf afgesproken datum en tijd een eindvoorstel uit te brengen. Indien dit het geval is, brengen we je hier uiteraard van tevoren van op de hoogte. Let op! Je kunt geen bod uitbrengen zonder dat je de woning hebt gezien.

  • Wat zijn ontbindende voorwaarden?

    Bij het uitbrengen van een bod kun je diverse voorwaarden meenemen. De meest voorkomende voorwaarden zijn het verkrijgen van een financiering en het uitvoeren van een bouwtechnische keuring. Bij deze voorwaarden wordt altijd een einddatum afgesproken die in het koopcontract gezet wordt.

  • Is het hoogste bod altijd de koper?

    Dat hoeft niet. Voor een verkoper kunnen ook voorwaarden en opleverdatum een belangrijke rol spelen in het accepteren van een bod.

  • Mijn bod is geaccepteerd, wat nu?

    Wanneer het bod is geaccepteerd door de verkoper van de woning, maken wij de voorlopige koopovereenkomst op. Deze mailen we naar koper en verkoper ter controle. Tenslotte wordt de koopovereenkomst ofwel digitaal, ofwel bij ons op kantoor getekend. Het getekende koopcontract sturen wij vervolgens op naar de door koper gekozen notaris. Let op! Zolang de verkopende partij geen koopcontract heeft ondertekend is er geen koop gesloten en mag de verkoper de woning alsnog aan een andere koper verkopen.

  • Wat houdt de bedenktijd in?

    Na het ondertekenen van het voorlopig koopcontract door beide partijen heeft de koper nog drie dagen de tijd om zich te bedenken en de koop terug te draaien. Van de drie dagen bedenktijd moeten er minimaal twee dagen geen zaterdag, zondag of een erkende feestdag zijn.

  • Wanneer is de koop van een woning definitief?

    De verkoop van de woning is definitief wanneer de drie wettelijke bedenkdagen en de eventuele ontbindende voorwaarden zijn verlopen.

  • Wat is een eindinspectie?

    Tijdens een eindinspectie zullen wij samen met de koper en de verkoper de woning nalopen. Er wordt gecontroleerd of de woning is opgeleverd zoals afgesproken. Daarnaast worden de meterstanden van de woning opgenomen, die wij aan beide partijen zullen doorgeven. De eindinspectie vindt altijd plaats op de dag van overdracht, voorafgaand aan de overdracht.

  • Wanneer krijg ik de sleutels van mijn nieuwe woning?

    Wanneer je bij de notaris hebt getekend voor de overdracht, ontvang je de sleutels van jouw nieuwe huis.

Woning verkopen

  • Ik wil mijn woning verkopen. Wat moet ik doen?

    Kompas Makelaars biedt een gratis en vrijblijvend verkoopgesprek aan. Eén van onze gecertificeerde makelaars komt bij jou thuis langs om gratis en vrijblijvend de waarde van je huis te bepalen. Uiteraard houdt de makelaar rekening met de bijzonderheden van de woning en de huidige woningmarkt. Na het vrijblijvende verkoopgesprek ontvang je een reëel advies over de vraagprijs en een offerte voor het eventueel in de verkoop zetten van je woning bij Kompas Makelaars. Interesse? Vraag dan nu een gratis waardebepaling aan.

  • Hoe verloopt het verkoopproces?

    Wanneer je je huis bij Kompas Makelaars te koop zet, wordt je tijdens het gehele verkoopproces, van A tot Z begeleid door ons kleine, maar fijne team.

     

    Allereerst plannen we een foto-afspraak in. ZIEN24, onze partner in professionele woonfotografie, komt langs om foto’s te maken en de woning in te meten. Via een persoonlijk ZIEN24-account kun je de foto’s, video’s, 360o foto’s, plattegronden en het inmeetrapport inzien. Op de dag van het maken van de foto’s, komen wij bij je langs voor het plaatsen van een te koop bord en het innemen van de benodigde documenten voor verkoop. Wanneer de foto’s klaar zijn plaatsen we een “sneak preview” van de woning op onze social media (Facebook en Instagram), gevolgd door een uitgebreide presentatie Funda en onze eigen website. Tenslotte wordt een uitgebreide brochure gemaakt van de woning en krijgt de woning een prachtig plekje in de 25 meter lange etalage van ons kantoor.

  • Hoe verlopen de bezichtigingen?

    Wij verzorgen bezichtigingen zowel tijdens kantooruren als in de avonduren en de weekenden, wat onze kijkers als een groot pluspunt ervaren. In overleg met jou plannen we een aantal dagdelen in waarin we de bezichtigingen clusteren, zodat je weet waar je aan toe bent, en onze kijkers ook!

     

    Onze bezichtigingen zijn vervolgens volledig op maat, zodat er altijd voldoende tijd en ruimte is om potentiële kopers door de woning te begeleiden en alles te kunnen vertellen over de woning. Kijkers ontvangen een digitale brochure via Funda én een papieren brochure tijdens de bezichtiging. 

  • Hoe verloopt de biedingsprocedure?

    De biedingsprocedure kan op basis van een inschrijving plaatsvinden. Potentiële kopers krijgen een gelijke kans om eenmalig voor een vooraf afgesproken datum en tijd een eindvoorstel uit te brengen. We houden je hier uiteraard van op de hoogte en zullen alle biedingen en bijbehorende voorwaarden met je bespreken om tot een zo goed mogelijke verkoop te komen. 

  • Ik heb een bod geaccepteerd, wat nu?

    Wanneer je een bepaald bod op jouw woning hebt geaccepteerd, maken wij de voorlopige koopovereenkomst op. Deze mailen we naar koper en verkoper ter controle. Tenslotte wordt de koopovereenkomst ofwel digitaal, ofwel bij ons op kantoor getekend. Het getekende koopcontract sturen wij vervolgens op naar de door jou gekozen notaris. Let op! Zolang de verkopende partij geen koopcontract heeft ondertekend is er geen koop gesloten en mag de verkoper de woning alsnog aan een andere koper verkopen.

  • Wat zijn ontbindende voorwaarden?

    Bij het uitbrengen van een bod kan een koper diverse voorwaarden meenemen. De meest voorkomende voorwaarden zijn het verkrijgen van een financiering en het uitvoeren van een bouwtechnische keuring. Bij deze voorwaarden wordt altijd een einddatum afgesproken die in het koopcontract gezet wordt.

  • Wat houdt de bedenktijd in?

    Na het ondertekenen van het voorlopig koopcontract door beide partijen heeft de koper nog drie dagen de tijd om zich te bedenken en de koop terug te draaien. Van de drie dagen bedenktijd moeten er minimaal twee dagen geen zaterdag, zondag of een erkende feestdag zijn.

  • Wanneer is de koop van een woning definitief?

    De verkoop van de woning is definitief wanneer de drie wettelijke bedenkdagen en de eventuele ontbindende voorwaarden zijn verlopen.

  • Wat is een eindinspectie?

    Tijdens een eindinspectie zullen wij samen met de koper en de verkoper de woning nalopen. Er wordt gecontroleerd of de woning is opgeleverd zoals afgesproken. Daarnaast worden de meterstanden van de woning opgenomen, die wij aan beide partijen zullen doorgeven. De eindinspectie vindt altijd plaats op de dag van overdracht, voorafgaand aan de overdracht.

  • Wanneer overhandig ik de sleutels van mijn woning?

    Wanneer je bij de notaris hebt getekend voor de overdracht, overhandig je de sleutels van jouw woning.

  • Wat is het verschil tussen een taxatie en waardebepaling?

    Voor een vrijblijvende waardebepaling komt één van onze makelaars op afspraak bij je thuis langs om de waarde van jouw woning in de huidige woningmarkt te bepalen. Een waardebepaling kan niet gebruikt worden voor het afsluiten van een lening.

     

    Een taxatie is een officiële waardebepaling bestaande uit een taxatierapport opgesteld door onze taxateur. Een taxatie kan wel gebruikt worden voor het afsluiten van een hypotheek. Aan een vrijblijvende waardebepaling zitten geen kosten verbonden, aan een taxatierapport wel.

Staat jouw vraag er niet tussen?

Neem dan gerust contact met ons op.